18. Їтро в Мойсея 1-12; Їтро – дорадник Мойсея 13-27
- Довідався Їтро, мідіянський священик, тесть Мойсея, про все, що сподіяв Бог Мойсеєві та Ізраїлеві, своєму народові, як Господь вивів Ізраїля з Єгипту.
- І взяв Їтро, тесть Мойсея, Ціпору, Мойсееву жінку, після того, як був її відіслав,
- з обома її синами. Першому на ім’я Гершом, мовляв, приходень я у чужій землі,
- а другому ім’я Еліезер, Бог бо отця мого, мозляв, поміч моя й вирятував мене від меча фараонового.
- Прийшов ото Їтро, тесть Мойсея, і сини його і жінка його до Мойсея в пустиню, де він стояв табором, під горою Божою;
- і переказав до Мойсея: “Я, тесть твій Їтро, приходжу до тебе і жінка твоя й обидва сини твої з нею.”
- І вийшов Мойсей назустріч тестю своєму, вклонивсь йому низько, поцілував його, і, привітавши один одного, ввійшли вони в намет.
- І оповів Мойсей тестеві своєму про все, що сподіяв Господь фараонові та єгиптянам заради Ізраїля, про всі біди, що спіткали їх у дорозі, і як вирятував їх Господь.
- Радий був Їтро тим усім добром, що Господь зробив Ізраїлеві, що визволив його з руки єгиптян,
- та й каже: “Благословен Господь, що визволив вас із руки єгипетської та з фараонової руки, що визволив народ з єгипетської неволі.
- Тепер я знаю, що Явге більший від усіх богів, бо (визволив від тих, які) ним гордували.”
- І приніс Їтро, тесть Мойсея, всепалення і жертву Богові; прийшов же й Арон і всі старшини Ізраїля, щоб спільно з тестем Мойсея їсти перед Богом.
- На другий день сів Мойсей судити людей, що стояли довкруги нього зранку до вечора.
- Побачив тесть Мойсея все, що він чинив з людьми, та й каже: “Що це ти таке виробляєш з людьми? Чому судиш сам, а всі люди стоять коло тебе зранку до вечора?”
- І каже Мойсей тестеві своєму: “Бо люди приходять до мене шукати поради в Бога.
- Коли зайде в них якийсь спір, приходять до мене, і я розсуджую між сторонами й з’ясовую їм установи й закони Божі.”
- На те відповів Мойсеїв тесть: “Не гаразд робиш.
- Знесилишся докраю сам і люди навколо тебе: бо занадто тяжка це для тебе праця, і несила справитись з нею тобі одному.
- Ось лише послухайся мене; пораджу я тобі, і Бог буде з тобою. Будь ти сам за людей перед Богом та й появлятимеш справи до Бога.
- Ти навчатимеш їх рішень і закону, вказуватимеш шлях, що ним повинні йти, і діла, що їх чинити мусять.
- Але вибери з-між усього народу людей здатних, богобоязних, людей надійних, некористолюбних, та й постав їх над ними тисяцькими, соцькими, півсоцькими та десяцькими,
- і нехай судять народ повсякчас. Лише і кожну велику справу нехай спрямовують до тебе, усі ж малі справи нехай судять самі. Так зробиш собі легшим тягар, бо вони нестимуть його разом з тобою.
- Якщо ти так зробиш, і повелить це тобі Бог, сам устоїш і весь цей люд могтиме ладнати свої справи на місцях.”
- Послухався Мойсей ради тестя свого і зробив усе, як той пораяв.
- Вибрав він з усього Ізраїля людей здатних і поставив їх головами над людьми: тисяцькими, соцькими, півсоцькими й десяцькими.
- І стали вони судити народ у всяких випадках; до Мойсея спрямовували справи важчі, а всякі дрібніші справи вирішували самі.
- Нарешті відпровадив Мойсей свого тестя, та й пішов він собі у свій край.
“Будь ти сам за людей перед Богом та й появлятимеш справи до Бога”
Перш. ніж щось робити, ми оглядаємося, а що роблять інші, а що інші подумають, а як це виглядатиме в їхніх очах. Зрештою, те ж саме стосується й того, коли не робимо нічого, бо й інші не роблять, або ж – хай інші, я й так доклався. Та коли дивитися на всі свої дії через призму того, що насправді ти сам на сам із Богом, що жодна людина, жоден із тих, хто засуджує чи й підтримує твої дії не відповідатиме за них, тоді інакше це все сприймаєш.
Бо не так легко взяти на себе осібну відповідальність і сказати: так, я винен, так, це мій промах, мій гріх.Бо легше спихнути усе на обставини, вимоги часу, ситуацію. Ти скидаєш із себе і провину, і обов’язок.
Кажуть, важливо бути чесним перш за все самим перед собою. Бо тоді будеш чесним і щодо інших. І матимеш чисту совість перед Богом.