Митрополит Андрей Шептицький і принцип „позитивної суми“

Читай також

  • Митрополит Андрей Шептицький до молоді
  • “Посвята святому Йосифові. Чуда нашого духовного батька”: чому варто прочитати?
  • Молитва, яку промовляємо устами, а умом блукаємо деінде — є ніщо
        • Митрополит Андрей Шептицький і принцип „позитивної суми“

          Минулий тиждень у Львов був багатий на знакові події. Одна з них — презентація книги дисидента, громадського діяча, проректора з питань призначення та місії УКУ Мирослава Мариновича „Митрополит Андрей Шептицький і принцип «позитивної суми»“, яка вийшла друком у „Видавництві Старого Лева“.


          — Це велике щастя, що досі звіряємо свій внутрішній годинник із мислителем і справді моральним авторитетом, людиною величезного візіонерства Митрополитом Андреєм Шептицьким. Якби у нас зараз лідер нації був такого ж рівня, то виникло б такої неймовірної ситуації, яка, на жаль, схиляється вбік нульової, а не позитивної суми, про яку говорить Митрополит. Тому так важливо зараз зробити правильні висновки, опираючись на моральну парадигму, яку дав нації Андрей Шептицький, — наголосила на презентації головна редакторка „Видавництва Старого Лева“ Мар’яна Савка.

          Ця книга — це ґрунтовний аналіз проповідницької спадщини Митрополита Андрея Шептицького за принципом „позитивної суми“ (win-win). Генезу цього способу думання Митрополит виводив із богослов’я. Приклади його застосування автор книги знаходить у посланнях Шептицького у сфері економічних стосунків, національних взаємин, державного будівництва, міжконфесійних та міжрелігійних відносин.


          — На нинішні світові кризи — гібридна війна Росії проти України, Брекзіт, Трамп у США, європейська реакцію на біженців, націоналістичні уряди у Польщі та Угорщині — можна дивитися з точки зору реваншу принципу „нульової суми“, який збунтував проти засадничого принципу повоєнного європейського ладу — принципу „позитивної суми“. Україні так чи інакше доведеться визначатися у цій жорсткій системі координат. І, щоб не помилитись, потрібно зануритися у логіку Митрополита Андрея Шептицького, який був співбудівничим європейського ладу. В час Другої світової війни українці, через низку обставин, самоусунулися від рекомендацій Митрополита. Дай Боже, щоб ми нині, у час світових турбулентностей, вчинили мудріше. А щоб нам це вдалося, вчитаймося в душпастирські поради Митрополита Андрея, — наголосив Мирослав Маринович.

          Провідник Української церкви Андрей Шептицький мислив стратегічно і випереджав своїх сучасників. У нього була відсутня мова ненависті навіть у найважчі роки Другої світової війни. Він писав: „Працю для майбутнього вважаю справою у сто разів важливішою, аніж усе, що можна зробити для теперішньої хвилини. Маємо тепер закласти у християнські організації нашого народу ті цеглинки, на яких послідовники наші будуть будувати“.


          — Філософія і вчення Митрополита Шептицького базувалися на християнських засадах і до сьогодні він залишається духовним, моральним лідером українців. У книзі я спробував простежити за логікою „нульової суми“ (win-lose) й „позитивної суми“ (win-win) у посланнях і життєвій поставі митрополита Шептицького. Вони не були однозначними. Шептицький був не лише був на вістрі своєї епохи, а й багато в чому випереджав її. Та він також увібрав у себе тогочасні світоглядні та віросповідні константи, які нині вже зазнали еволюційних змін. Його принципи актуальні й нині і можуть відіграти важливу роль у найближчому майбутньому України, — додав автор книги.

          Митрополит Андрей Шептицький розумів, що народ має зростати не лише духовно, але й економічно. Він виробив економічну модель, де християнська мораль була головною засадою у веденні підприємництва. Важливою була ініціатива знизу, освіта, реформи, просвіта. Митрополит у кожному селі заснував хату-читальню, започаткував кооперативний рух, залучивши до нього тисячі людей. Також налагодити співпрацю з громадами, а на основі церковних братств створив асоціації і товариства. Людина і її гідність були в центрі кооперативного руху.

          Найбільше уваги нині, на думку автора книги, варто приділити українському національному майбутньому, яке в умовах сьогоднішньої глобалізації пов’язане зі світовими тенденціями.


          — Сьогодні найголовніший виклик — це виклик Росії. Сьогодні важливо зрозуміти: якщо ми не протиставимося Росії, то будемо знищені і буде знищений порядок, на якому стоїмо. Європа старається втягнути Росію в діалог, але ця країна позбавляє людей можливості розрізняти добро і зло, правду і облуду, тобто робити те саме, про що говорив Андрей Шептицький: що це божевілля і Росія змушує світ бути отим божевіллям, яке не може розрізнити. Як це діє в нашій державі? Українці масово перестали розуміти, де добро, де зло, де стояти, кого підтримувати. Повне сум’яття в головах. Це і є той ефект, який чинить Росія по всьому світові, передусім в Україні. Ми розуміємо, як можемо перемогти Росію: коли Україна буде успішною, то зможе її подолати, — підкреслив Мирослав Маринович.

          На завершення презентації громадський діяч наголосив:


          — Зневірені, розсварені і схильні до різного роду безчестя українці — це той сценарій, який намагається втілити Кремль, і чому українці не мають піддатись. Якщо ми станемо на точку зору Путіна, то відновляться всі наші традиційні українські противленства і втратиться єдність, здобута на Майдані, тобто він нас послабить і зможе легко завоювати.

          Наталія ПАВЛИШИН

           

          Читай також

        • Митрополит Андрей Шептицький до молоді
        • “Посвята святому Йосифові. Чуда нашого духовного батька”: чому варто прочитати?
        • Молитва, яку промовляємо устами, а умом блукаємо деінде — є ніщо
          • Оціни

            [rating-system-posts]

               

              Про автора

              Наталія Павлишин
              Журналіст "ДивенСвіт"

              Leave a Comment