Ковчег Завіту та Внебовзяття Пресвятої Богородиці

Інші дописи автора

        Ковчег Завіту та Внебовзяття Пресвятої Богородиці

        Діва Марія, Новий Ковчег Завіту, належним чином перенесена до житла Всевишнього.

        Якщо чесно, з Ковчегом Завіту познайомив мене Гаррісон Форд. У фільмі, де він зіграв роль героїчного археолога Індіана Джонса, Форд розшукував давно втрачений артефакт Ізраїлю, і це привернуло увагу цього поважного об’єкта американського покоління Z та міленіалів, які захоплювались фільмами про Індіана Джонса.

        Що таке Ковчег?

        У “Індіана Джонс: У пошуках втраченого Ковчега” стародавня скриня вважається зброєю неперевершеного руйнування. Єгипетський копач, що супроводжує Індіана Джонса, описує Ковчег, кажучи: “Ковчег. Якщо він там, у Танісі, то це те, що людина не повинна непокоїти. Смерть завжди оточувала його. Він не з цього світу”. Відкриття Ковчега у фільмі вбиває всіх, хто дивиться на нього.

        Ковчег Завіту був золотою скринею, виготовленою Мойсеєм для перенесення кам’яних таблиць, на яких було написано десять заповідей. Ковчег був прикрашений херувимами, його носили на жердинах, які проходили крізь кільця з обох боків (Вих 25). У Новому Завіті, в Посланні до Євреїв повідомляється: “В ньому був золотий посуд з манною, розцвіле жезло Арона й таблиці завіту” (Євр 9:4).

        Можливо, зображення Ковчегу в кіно кореняться у оповіданні з 2-ї Книги Самуїла, де розповідається про транспортування Ковчега до Єрусалиму. Давид, цар Ізраїлю, очолив цю велику процесію. У 2 Самуїла сказано: “Як же дійшли до току Нахона, Узза простягнув руку до Божого ковчегу й ухопився за нього, бо воли його нахилили. Та гнів Господній запалав на Уззу, і Господь ударив його там таки за цю смілість і він помер там коло ковчегу Божого” (2Сам 6:6-7). Бог наказав левитам не торкатися Ковчега під страхом смертної кари.

        Ковчег Завіту – титул Марії

        Моя улюблена літанія на честь Пресвятої Матері, Лоретанська Літанія – це красива і старовинна колекція титулів Марії. Я полюбив цю літанію, тому що, в новіціаті, ми співали її щосуботи ввечері. Коли ми стояли на колінах у коридорі, освітленому свічками, перед статуєю Пресвятої Матері, титул за титулом Марії каскадно лилися над нахиленими головами.

        Коли я вперше почув цю літанію, деякі назви були мені знайомі і мали безпосередній сенс. Легко впізнавані фрази “Мати Христа”, “Мати Милосердя” і “Мати Церкви” були в парі з іншими, які вимагали певного дослідження та роздумів. Серед останньої категорії я відкрив назву “Foederis arca” (Ковчег Завіту).

        Новий Ковчег Завіту

        Чому Діву Марію називають Ковчегом Завіту? Коли Ковчег Завіту був принесений до храму, хмара Божої присутності оселилася там. Діва Марія своїм тілом стала оселею Бога. Отінена Святим Духом, вона несла Слово, яке і буде новою Манною, Первосвящеником і новим Законодавцем.

        Святий Афанасій Олександрійський, один з Отців Церкви, пише:

        О благородна Діво, ти справді більша за будь-яку іншу велич. Бо хто тобі дорівнює у величі, о оселе Бога-Слова? З ким із усіх створінь я порівняю тебе, Діво? Ти більша за них усіх. О [Ковчеже Нового] ​​Завіту, одягнений у чистоту замість золота! Ти – Ковчег, у якому знайдено золотий посуд, що містить справжню Манну, тобто тіло, в якому перебуває божественність.

        Діва Марія, збережена від плями гріха з огляду на зачаття Христа, схожа на Ковчег. Біблія чітко описує будівництво Ковчега, розкриваючи його важливість для Ізраїлю (Вих 25:9, 39:42-43). Потрібно було виконувати Господні вказівки щодо побудови та догляду за Ковчегом. Він повинен бути незайманим і гідним. Такою самою, стверджує Церква, є Діва Марія. Вона без плям чи вад, з Божої благодаті стає гідною матір’ю.

        Ковчег і Внебовзяття Марії

        Храм, священне місце поклоніння Ізраїля та оселя Бога, більше не існує. Коли Храм був зруйнований, Ковчег Завіту був загублений. Але є нове місце проживання Бога. Після свого воскресіння Ісус вознісся на небо. Господь сидить на небі “праворуч Отця”.

        Діву Марію, новий Ковчег Завіту, не можна було відокремити від житла Всевишнього. Подібно до того, як Ізраїль прагнув нести Ковчег до святого міста, де його можна було б поставити у Храмі, новий Ковчег потрібно віднести до присутності Бога.

        Та, що принесла у цей світ Божу присутність, сама раз і назавжди взята у Його присутність.

        Автор: Fr. Patrick Briscoe, OP
        Джерело: Aleteia
        Переклад з англійської: Максим Гонтар
        Фото: культова монстрація, “Матір Божа Знаменна – Ковчег Милосердя”, парафія св. Станіслава Костки, Чикаго

        Інші дописи автора

          Оціни

          [rating-system-posts]

             

            Про автора

            Максим Гонтар
            Волонтер Патріаршої Комісії у справах Молоді УГКЦ (Календар ДивенСвіт, Спільноти УГКЦ). Програміст, захоплюється графічним дизайном та перекладом з англійської. З 2011 бере участь у щотижневих зустрічах біблійного кола та займається перекладом біблійних коментарів. Учасник Літньої Біблійної Школи УКУ в 2018 та 2019 роках.