В рамках плану читання Біблії на Різдвяний піст
Тип: Мета – “Для чого Ісус став людиною?”
Тема: Першенство Христа
Слово Боже (До Колосян 1:12-23)
12. Дякуйте Отцеві, який зробив нас гідними мати участь у долі святих у світлі. 13. Він вирвав нас із влади тьми й переніс у царство свого улюбленого Сина, 14. в якому ми маємо відкуплення, прощення гріхів. 15. Він – образ невидимого Бога, первородний усякого створіння, 16. бо в Ньому все було створене, що на небі і що на землі, видиме й невидиме: чи то престоли, чи господьства, чи начала, чи власті, все було Ним і для Нього створене. 17. Він раніш усього, і все існує в Ньому. 18. Він також голова тіла, тобто Церкви. Він – начало, первородний з мертвих, так, щоб у всьому Він мав першенство, 19. бо сподобалося Богові, щоб уся повнота перебувала в Ньому 20. і щоб через Нього примирити з собою все чи то земне, а чи небесне, встановивши мир кров’ю Його хреста. 21. І вас самих, що колись були Богові чужі й вороги Йому думкою та лихими вчинками, – 22. тепер Він примирив на смертнім Його тілі, щоб вас зробити святими, без плями та бездоганними перед собою. 23. Тільки ж перебувайте у вірі, утверджені та постійні, не відхиляючись від надії Євангелії, яку ви чули, проповідану всьому створінню, що під небом, а якої я, Павло, став слугою.
Коментарі
Коментар о. Юрія Щурка, одного з найкращих бібліїстів УГКЦ: на Кол 1:12-18 і на Кол 1:18-23
Коментар владики Венедикта Алексійчука
«Дякуйте Отцеві, який зробив нас гідними мати участь у долі святих у світлі»
Глибоке усвідомлення того, що Бог дарував людині життя вічне, та дав можливість бути учасником Царства Небесного, спонукає апостола висловлювати ці думки. Бачимо, що апостол Павло глибоко це сам пережив і дав іншим себе за живий приклад вдячності Богові та самозречення на користь Божих справ на землі.
Чи ми теж так чинимо, чи ми дякуємо Богові за все те, до чого Він нас покликав, за те, що зробив нас громадянами свого Царства, своїми дітьми? Чи ми цінуємо, що маємо можливість називатися Його власністю? Чи ми, як Його правдиві слуги і воїни, ставимо інтереси Його Царства понад усе?
Спробуймо хоч раз у житті зупинитись і застановитись, подякувати за все, що нам дав наш Бог, і цим пробувати дальше продовжувати жити.
«Щоб вас зробити святими, без плями та бездоганними»
Апостол вказує на те, що всі, хто повірив в Ісуса Христа і охрестився, вже святі. Знаємо, що в перших століттях християнства християни себе називали святими. Святий – це інакший. Інакший від способу думання, життя, поступування, які є у цьому світі. Святий – це той, який не перебуває під впливом обставин цього світу.
Святість – це інакшість, а ця інакшість – життя з Господом. І до цієї святости ми не лише покликані, але через хрещення Господь зробив нас учасниками цієї святости. Апостол каже, що маємо стояти твердо й непохитно у вірі, щоб не віддалятися від Євангелія. Твердо і витривало йти цією дорогою. Святість, Небо – це не те, що ми маємо заслужити, воно вже нам належить. Ми не те, що маємо його здобути, бо воно вже наше, маємо лише витривало присвоювати те, що призначено для кожного з нас.
Коли на Літургії священик виголошує слова: «Святеє святим», то Церква вказує нам, що Тіло і Кров Господня роблять нас причасниками Царства Небесного. Ми беремо участь у Царстві Небесному через хрещення, через сповідь, Святе причастя, читання Святого Письма, молитву. Часто беремо цю участь, але наскільки ми свідомі того, що вже тоді стаємо учасниками Царства Господнього?
Коментар Отців Церкви
“Він – образ невидимого Бога, первородний усякого створіння”
(Кол 1:15)
Подивімося, як потрібно розуміти також і те, що Син називається образом Невидимого, – і це для того, звісно, щоб з’ясувати, в якому саме сенсі Бог справедливо називається Отцем Свого Сина. І перш за все розгляньмо, що люди зазвичай називають образом. Іноді образом називається те, що зазвичай зображується або викарбовується на якомусь матеріалі, тобто на дереві або камені. Іноді ж образом називається народжений по відношенню до того хто народив – а саме, коли риси того хто народив абсолютно схожі на риси народженого … Друге значення образу можна застосувати до Сина Божого, про Якого тепер йдеться, – з огляду на те, що Він є невидимий образ невидимого Бога, подібно тому, як Сиф, за історичною розповіддю, є образом Адама.
(Оріген, Про начала 1.2.6)
Первородним найменований Господь не тому, що Він від Отця, але тому, що через Нього отримало буття творіння. І як перш творіння був Він Сином, через Якого творіння прийшло в буття, так і перш найменування народженим перш усякого творіння (Кол 1:15); проте було Саме Слово у Бога, і Бог було Слово (Йо 1:1) … Тому якби Слово було одним із творінь, тоді Писання сказало б про Нього: роджений перше інших творінь. А тепер, оскільки святі кажуть: роджений перш усякого творіння, – цим прямо показується, що Син Божий є інший по відношенню до всього творіння, а не творінням … Син найменований первородним між багатьма братами (Рим 8:29) по спорідненості плоті, первістком же з мертвих (Кол 1:18) – тому що воскресіння мертвих – від Нього.
(Атанасій Олександрійський, Проти аріан 2.63)
“Бо в Ньому все було створене, що на небі і що на землі, видиме й невидиме: чи то престоли, чи господьства, чи начала, чи власті, все було Ним і для Нього створене”
(Кол 1:16)
Все через Нього повстало, і без Нього ніщо не почало бути (Йо 1:3). Немає винятків, але все Отець створив через Нього – видиме і невидиме, яке підлягає почуттям та уяві розуму, існуюче тимчасово, згідно з Його розпорядженням, і вічне; і все це Він створив не через ангелів, не через будь-які сили, окремі від Його думки.
(Іриней Ліонський, Проти єресей 1.22.1)
“Він раніш усього, і все існує в Ньому”
(Кол 1:17)
Вгідно прийняти, що від Бога сущого повсякчас все приходить в буття з небуття цілком і абсолютно, а не по частинах і недосконало, як вироблене від причини незбагненної та всесильної, і що все в Ньому стоїть (Кол 1:17), як у всеосяжній глибині збережене і вмістиме і до Нього має повернутися, як до своєї для кожного межі, як говорить великий Ареопагіт Діонісій.
(Максим Сповідник, Амбігви до Йоана 57)
Переклад з англійської Максима Гонтара за виданням ACCS: NT IX, Colossians, 1–2 Thessalonians, 1–2 Timothy, Titus, Philemon (2005)
Приєднуйтесь до нас у Телеграм та Вайбер і отримуйте раз на тиждень дайджест найпопулярніших дописів!