Перші учні (Мт 4:18-23)

Інші дописи автора

        Перші учні (Мт 4:18-23)

        Коментарі Отців Церкви на недільне Євангеліє

        Євангеліє від св. Матея 4:18-23

        4:18. А йдучи попри Галилейське море, побачив двох братів: Симона, що звався Петром, і Андрія, його брата, що закидали сіті у море, бо були рибалки. І до них мовив: 19. “Ідіть за Мною, Я вас зроблю рибалками людей.” 20. І ті негайно кинули сіті й пішли за Ним. 21. Пройшовши звідтіль далі, побачив інших двох братів: Якова, сина Заведея, та Йоана, його брата, що в човні з батьком Заведеєм лагодили свої сіті, і їх покликав. 22. Вони зараз же, кинувши човна і свого батька, пішли слідом за Ним. 23. І ходив Ісус по всій Галилеї, навчаючи по їхніх синагогах, звіщаючи Добру Новину про Царство й вигоюючи всяку хворобу й всяку недугу в народі.

        Коментарі Отців Церкви

        «Він побачив двох братів» (Мт 4:18)

        Скільки покинули рибалки за словом Господнім? Григорій Великий: Та може хто-небудь в своїх таємних помислах скаже: «Один і другий були рибалками, які майже нічого не мали. Тоді скільки ж вони покинули за словом Господнім?». Та в цій ситуації, улюблені браття, ми повинні більше думати про внутрішній настрій, ніж про те, хто скільки має. Багато залишає той, хто нічого у себе не затримує; багато залишає той, хто, хоч мало мав, та все кинув. Відомо, що ми і з любов’ю володіємо тим, що маємо, і сильно бажаємо того, чого не маємо. Отже, Петро та Андрій багато покинули, коли один і другий полишили саме бажання володіти. Багато покинув той, хто водночас з володінням майном відмовився навіть від бажань. Отже, цими послідовниками покинуто стільки, скільки вони могли бажати, не ідучи за Ісусом. Тому ніхто, при погляді на інших, які покинули багато, не повинен говорити самому собі: хочу діяти услід тим, хто зневажає цей світ, але не маю що покинути. Ви багато покидаєте, брати, якщо відмовляєтеся від земних бажань. Бо нашого зовнішнього, наскільки б малим воно не було, достатньо для Господа, бо Він оцінює серце, а не речовину, не визначає ваги Його жертви, а те, з яким наміром вона приноситься. Якщо ж зважувати речовину, то от наші святі купці за покинуті сіті і човни купили вічне життя ангелів (Григорій Великий «Сорок гомілій на Євангелія» 5.2).

        «Я вас зроблю рибалками людей» (Мт 4:19)

        Як Ісус покликав перших учнів. Іван Золотоустий: Євангеліст Іван інакше описує їх покликання. З його слів видно, що це покликання було вже другим, про що можна зробити висновок за багатьма ознаками. У нього сказано, що вони прийшли до Ісуса, коли Іван ще не був ув’язнений, а тут? що вони прийшли після його ув’язнення. Там Андрій закликає Петра (див. Йо 1:41-42), а тут обох Ісус. Причому Іван говорить, що Ісус, побачивши Симона, який іде до Нього, сказав: Ти – Симон, син Йони, ти зватимешся Кифа що у перекладі означає: Петро (Скеля) (Йо 1:42). А Матей каже, що він вже був названий цим ім’ям, бо у нього сказано: Він побачив Симона, що зветься Петром (Мт 4:18). На це вказує місце, звідки вони були покликані, і багато чого іншого. Наприклад, те, що вони легко послухалися Його і все покинули: значить, вони вже колись були добре підготовлені до цього. І дійсно, з Іванової розповіді видно, що Андрій приходив в будинок до Ісуса і багато чув від Нього (див. Йо 1:39), а тут вони, почувши одне тільки слово, зараз же пішли за Ним. Ймовірно, вони спочатку пішли за Ісусом, а потім залишили Його і, побачивши, що Іван ув’язнений, а Ісус відійшов, знову повернулися до своєї справи. Тому Ісус і знаходить їх при ловлі риби. Він не завадив їм спочатку відійти, коли вони того бажали, і не покинув їх назовсім, коли вони відійшли; а, давши їм відійти, знову йде повернути їх до Себе. Ось найкращий спосіб лову (Іван Золотоустий «Гомілії на Євангеліє від Матея» 14).

        Чому Господь обрав рибалок. Хроматій Аквілейський: Тут вони показали себе справжніми синами Авраама, бо так само, почувши голос Божий, пішли за Спасителем. Справді, вони тут же залишили земний промисел, щоб збирати вічний прибуток, залишили земного батька, щоб отримати Отця Небесного, тому обґрунтовано удостоїлися стати вибраними. Отже, Господь вибрав рибалок, які, змінивши працю рибалок на кращу від земного рибного лову, звернулися до небесного, щоб з глибокої безодні омани уловити для порятунку людський рід, як риби, як Сам Господь говорить їм: Ідіть за мною, я вас зроблю рибалками людей. Це саме Він і раніше обіцяв, кажучи через пророка Єремію: Так, я нашлю багато рибалок, – слово Господнє, – що їх ловитимуть, а потім вишлю силу мисливців (Єр 16:16). Тому апостолів, як ми знаємо, називали не тільки рибалками, а й мисливцями: рибалками тому, що сітями євангельської проповіді вони виловлюють зі світу всіх віруючих, а мисливцями тому, що людей, які бродять в омані цього світу, немов у лісі, і живуть за звичаєм звірів, вони ловлять небесним полюванням для порятунку (Хроматій Аквілейський «Трактат на Євангеліє від Матея» 16.2).

        Рибалки людей. Анонімний коментар: І каже їм: Ідіть за мною, я вас зроблю рибалками людей. Тобто зроблю вас вчителями, щоб сіттю слова Божого ви виловлювали людей в цьому брехливому світі, повному бур і хвилювань, нестійкому і невірному, завжди наповненому небезпеками і ні для кого не надійному, де люди не ходять, а змушені метушитися, немов би проти волі. Адже диявол у своїй люті, винаходячи для людей безліч пристрастей, обманює їх, ніби виконає все, що вони побажають, і з радістю підштовхує до поганих вчинків, щоб люди поїдали один одного, як буває у риб, коли сильніші пожирають слабших; щоб люди, прийшовши в родючу землю Тіла Христового і ставши членами Його Тіла, не жили на тій родючій землі, на землі приємній і завжди спокійній, де немає нищівних буревіїв, хіба що для випробування віри і примноження терпіння. Щоб люди ходили, а не метушилися, щоб не поїдали, живучи разом, а підтримували один одного. Ось, говорить Господь, Я даю вам в руки нове Євангеліє і незвичайну сіть з різних висловів і виразних притч, дивовижних чудес і різноманітних повчань, – сіть, сплетену з численних оповідань, що ніби хвилями проходять по ній туди і сюди, зв’язану, немов найміцнішими вузлами, погрозами суду та обіцянками блаженств і, крім того, надійно скріплену Божественним провидінням і знанням прихованих помислів, визнаннями демонів і воскресінням мертвих (Анонімний коментар).

        «І ті негайно кинули сіті й пішли за ним» (Мт 4:20)

        Не може бути мішанини між небесним і земним. Анонімний коментар: Щоб ніхто з християн не говорив: «Хіба я не можу любити багатство і бути приємним Христові?», апостоли, залишивши свої сіті, вчили нас тому, що ніхто не може володіти земним і досконало досягти небесного. Подивися, як повітря, знаходячись між небом і землею, відокремлює одне від одного творіння, показуючи, що не може бути ніякої мішанини між небесним і земним. Небесне, будучи духовним і легким, природним чином завжди спрямоване вгору. А земне, маючи вагу, завжди тяжіє донизу. Тож, якщо будеш триматися духовного, воно спрямує тебе вгору, а якщо земного – потягне вниз. Отже, вони залишили свої сіті, щоб ті не стали радше перешкодою для праці, ніж додатковою допомогою (Анонімний коментар).

        Ісус обирає їх за те, чим вони можуть стати. Анонімний коментар: І перш ніж сказати чи зробити що-небудь, Він закликає апостолів, щоб від них нічого не було приховано ні зі слів, ні зі справ Христових, щоб вони змогли потім сміливо сказати: Не можемо бо ми не говорити про те, що самі бачили та чули (Дії 4:20). Він обрав їх не тому, що вони ніби були вже апостолами, а тому, що могли стати ними. Так, як художник, побачивши дорогоцінні, але необроблені камені, вибирає їх не тому, що вони вже цінні, а тому, що можуть стати такими (бо він досвідчений у своєму ремеслі і не нехтує добром, яке не має зовнішнього блиску), так і Господь, побачивши апостолів, обрав не справи їх, а серце (Анонімний коментар).

        «Побачив Він інших двох братів» (Мт 4:21)

        Він вибрав немудре світу, щоб виявити благодать Спасителя. Хроматій Аквілейський: О, блаженні ці рибалки, яких Господь серед стількох законників та книжників, серед стількох мудреців цього віку обрав першими для справи божественної проповіді і для благодаті апостольства! І такий вибір був дуже гідний нашого Господа і пасував до Його проповіді, щоб у проповіді Його імені народилося здивування настільки великої слави, наскільки незначні світи і малі віки його проповідували. Вони уловили Світ не словесною мудрістю, а простою проповіддю віри звільнили людський рід від облуди смерті, як говорить апостол: Щоб ваша віра була не в мудрості людській, а в силі Божій (1Кор 2:5). І ще: Бог вибрав немудре світу, щоб засоромити мудрих, і безсильне світу Бог вибрав, щоб засоромити сильних, – і незначне світу та погорджене Бог вибрав, і те, чого не було, щоб знівечити те, що було (1Кор 1:27-28). Отже, Він обирає не знатних чи багатих, щоб проповідь не здавалася підозрілою, не мудреців віку цього, щоб не думали, що Він переконав людський рід мудрістю цього віку; а вибирає Він рибалок – неосвічених, темних, невчених, щоб виявити благодать Спасителя (Хроматій Аквілейський «Трактат на Євангеліє від Матея» 16.1).

        «Вони зараз же пішли за Ним» (Мт 4:22)

        Іван Золотоустий: Подивися на їхню віру і слухняність. Вони були зайняті своєю справою (а ви знаєте, наскільки принадна рибна ловля), але, почувши заклик Господа, не забарилися, не відклали до іншого часу, не сказали: підемо додому і порадимося з родичами; а, залишивши все, пішли за Ним, як Єлисей пішов за Іллею (див. 3Цар 19:20). Бо Христос просить у нас такого послуху, щоб ми ані найменшого часу не зволікали, хоча б нас примушувала найгостріша потреба (Іван Золотоустий «Гомілії на Євангеліє від Матея» 14.2).

        Царство Боже коштує стільки, скільки ти маєш. Григорій Великий: Істинно, Царство Боже не має ціни за оцінкою; та втім, воно цінується у стільки, скільки ти маєш. Бо для Закхея воно коштувало половини маєтку, тому що іншу половину він відрахував для сплати учетверо за те, що неправедно придбав (пор. Лк 19:8). Для Петра та Андрія воно коштувало залишених сітей і човна (див. Мт 4:20), для вдови коштувало двох лепт (див. Лк 21:2), для іншого коштувало чаші холодної води (див. Мт 10:42). Отже, Царство Боже, як ми сказали, коштує стільки, скільки ти маєш (Григорій Великий «Сорок гомілій на Євангелія» 5.2).

        Залишення усього заради Бога. Анонімний коментар: Дивись, кажуть, що Петро та Андрій покинули сіті, а Яків та Іван – батька і човен. Бо кожен, хто йде до Христа, повинен покинути головним чином три речі: справи плоті, мирське майно та батьків з плоті. Залишення рибальських сіток означає залишення тілесних справ, човнів – майна, батька – всіх родичів. І дивись, спочатку сіті, потім човен, а потім батько. Бо спочатку належить залишити мирські справи, адже саме вони шкодять духовним справам. По-друге, майно, бо не так шкідливо мати що-небудь в миру, як щось робити, хоча і володіння будь-чим також приносить шкоду. В останню чергу – батьків, які також завдають шкоди, хоча і меншої, ніж багатство чи справи цього віку. Отже, вони покинули човен, щоб стати керманичами корабля Церкви; покинули сіті, щоб постачати вже не рибу для міста земного, а людей для міста небесного; покинули самого батька, щоб стати батьками всього духовного (Анонімний коментар).

        «І ходив Ісус по всій Галилеї» (Мт 4:23)

        Пророцтво про Його зціленнях. Хроматій Аквілейський: Ісая раніше звіщав це, кажучи: Він наші недуги взяв на себе, він ніс на собі наші болі (Іс 53:4). Бо для того прийшов учитель життя і небесний лікар Господь Христос, щоб Своїми настановами навчити людей життя і вилікувати небесним лікуванням хвороби тіла і душі, щоб звільнити захоплені дияволом тіла і виснажених різними недугами повернути до істинного і міцного здоров’я. Бо тілесні хвороби Він лікує словом божественної сили, а душевні недуги – ліками небесного вчення. Давид ясно показує, що ці душевні рани виліковує тільки Бог : Благослови, душе моя, Господа, і не забувай усіх дарувань Його. І додає: Він очищає всі беззаконня твої, зціляє всі недуги твої (Пс 102:2-3). Отже, істинний і досконалий лікар є той, хто дає тілесне здоров’я і повертає душевний порятунок, – наш Господь і Спаситель (Хроматій Аквілейський «Трактат на Євангеліє від Матея» 16.4).

        Як дбайливий лікар. Анонімний коментар: Він обійшов усю Галилею, як дбайливий лікар обходить важко хворих, приносячи кожному із стражденних необхідні при їх хворобі ліки, бо вони, знесилені, самі не могли дійти до лікаря (Анонімний коментар).

        Переклад з російської – Ольга Цицик, за виданням “Библейские комментарии Отцов Церкви и других авторов I—VIII веков. Новый Завет, т. 1а, Евангелие от Матфея” (2007)

        Ілюстрація: Connie Wendleton – Jesus calling the disciples

        Приєднуйтесь до нас у Телеграм та Вайбер і отримуйте раз на тиждень дайджест найпопулярніших дописів!

        Інші дописи автора

          Оціни

          [rating-system-posts]

             

            Про автора

            Максим Гонтар
            Волонтер Патріаршої Комісії у справах Молоді УГКЦ (Календар ДивенСвіт, Спільноти УГКЦ). Програміст, захоплюється графічним дизайном та перекладом з англійської. З 2011 бере участь у щотижневих зустрічах біблійного кола та займається перекладом біблійних коментарів. Учасник Літньої Біблійної Школи УКУ в 2018 та 2019 роках.