Канон Андрія Критського називається великим, оскільки він є найбільшим із усіх богослужбових канонів. Налічує близько 250 стихів, тоді як звичайні канони — близько 40 стихів.
Детальніше про особливість Канону святого Андрея Критського поділився богослов, викладач УКУ Максим Тимо.
― Покаянний Канон Андрея Критського є одним із тих літургійних текстів, який не залишає байдужим і привертає особливу увагу. Хтось вважає його одним із найглибших і найбільш проникливих покаянних текстів, хтось критикує його за надмірний, перебільшений драматизм чи, можливо, навіть негативізм у висвітленні людської гріховності. Та цей текст увійшов у нашу літургійну традицію і передовсім асоціюється з Великим Постом. Наші літургійні книги приписують співати його вже аж наприкінці Посту ― на п’ятому тижні. Та згодом з’явилася традиція і розпочинати ним Великий піст, щоб розбудити дух навернення і покаяння, ― пояснив Максим Тимо.
Богослов підкреслив, що Канон Критського є унікальним зразком покаяльної поезії. Це велика поема, яка складається з дев’яти частин ― пісень. Усі вони побудовані на образах і сюжетах з Біблії (переважно Старого Завіту, та Нового теж).
― Автор зіставляє події, описані в Біблії, з особистим життям того, хто читає текст Канону. Той, хто слухає чи співає його, ніби проходить сторінками Святого Писання, проживає біблійну історію. Основна тональність Канону ― покаянна. Людина визнає свою гріховність. Але робить це не просто сама перед собою, а перед лицем Божим, очікуючи від Нього єдиного допомоги, благодаті, очищення, ― додав Максим Тимо. ― У нашій традиції спів Канону супроводжується земними поклонами. Це потрібно для підкреслення покаянного, покутного духу. Однак треба розуміти і пам’ятати, що духовна користь від участі в цьому Богослужінні полягає не в поклонах як таких, а в сокрушенні нашого серця і наверненні до Бога.