«Символ віри»: про другий славний прихід Ісуса Христа і страшний суд

Читай також

  • Відбулися IV дні формування для молоді
  • Чи можна з позиції Церкви вважати тих, хто загинув за Україну, новомучениками?
  • Школа міжконфесійного діалогу «Зцілення ран війни: спільне завдання українських Церков»
        • «Символ віри»: про другий славний прихід Ісуса Христа і страшний суд

          У 40-му випуску відеопроєкту «Блаженніший Святослав: #доступно_про_важливе» Глава УГКЦ роздумав над сьомим членом «Символу віри»: «І вдруге прийде зі славою судити живих і мертвих, а його царству не буде кінця». Нижче пропонуємо текстову версію катехизи.

          Слава Ісусу Христу!

          Дорогі в Христі брати і сестри, продовжуємо нашу з вами захоплюючу мандрівку членами «Символу віри», які ми отримали від апостолів через отців Вселенських соборів у Нікеї та Царгороді. Сьогодні ми з вами роздумаємо над сьомим членом «Символу віри», який каже, що той Господь, в якого ми віруємо, знову прийде у славі судити живих і мертвих, а його царству не буде кінця. Що означають ці слова? Який зміст нашому з вами життю, нашій з вами мандрівці до неба, цей «Символ віри» освітлює і надає?

          Церква вірить у другий славний прихід Христа від початку

          Найперше, потрібно ствердити, що віра в те, що Христос повернеться, знову прийде у славі, є одним з важливих елементів первісної віри ранньої Церкви. Відходячи на небо, Він обіцяв своїм апостолам, що знову прийде, що вони знову Його побачать.

          Але у своєму воплоченні Він прийшов до нас у вигляді слуги, у вигляді останнього серед людей, у вигляді покірного слуги, який віддає своє життя як викуп за багатьох. У своєму славному другому пришесті Він прийде з усім трімфом, з усією славою, яку Він мав перед створенням світу, і до якої Він повернувся у своєму вознесінні, засівши праворуч Отця.

          Христос прийде, але Він і вже приходить

          Слово «прийде» має дуже цікаве і глибоке значення. Старослов’янське слово «гряде», з грецької «ерхоменон» має два значення. З одного боку, Він вже приходить, але, з іншого, Він ще прийде. Він вже гряде, але він остаточно ще прийде у славі, і його славний прихід буде знаком завершення історії, людства, світу і всього створіння.

          Його прихід вже сьогодні необхідно очікувати. Не можна думати: «Він колись там прийде». Його прихід треба чекати кожного дня. Бо саме тоді, коли ви найменше сподіваєтеся, тоді прийде Син Чоловічий. Так сказав Христос своїм учням і апостолам. Він навмисне не відкрив своїм учням, коли Він прийде, кажучи, що цього ніхто не знає, навіть Син у своєму упокореному воплоченні, тільки один Отець.

          Отож, Христос нас заохочує кожного дня Його чекати, кожного дня бути готовим, що ця хвилина, цей день може бути останнім, в якому звершиться історія всього всесвіту. Тому-то ми, з одного боку, ісповідуємо, що він уже приходить, а, з іншого, очікуємо на Його друге і славне пришестя.

          Про другий прихід Спасителя у Книзі Одкровення

          Слова, що наш Господь є грядущим, є тим, що ось приходить, ми знаходимо в книзі Одкровення, де читаємо такі слова: «Ось приходить із хмарами і побачить його кожне око, і ті, що його прокололи, і возплачуть за ним усі племена землі. Так, амінь. Я — Альфа і Омега, початок і кінець — говорить Господь Бог, хто єсть і хто був і хто приходить, Вседержитель» (Од. 1, 7-8).

          А з іншого боку, своїм святим життям, навіть своїм мучеництвом, Христова Церква як Наречена Господня приготовляє другий і славний прихід Христовий і його начебто викликає і наближує. На завершення Книги Одкровення чуємо такі слова: «Свідчу я кожному, хто чує слова пророцтва книги цієї: якщо хто приложить до них щось, приложить Бог на нього кари, які записані в книзі цій. І дух і наречена говорять: Прийди! І хто чує, нехай каже: Прийди! Хто спраглий, нехай приходить; хто бажає, нехай бере воду життя даром» (Од. 22, 18.17).

          Другий прихід Ісуса Христа буде моментом суду

          Друге і славне пришестя нашого Спасителя буде моментом суду. Ми кажемо: «Вдруге прийде у славі судити живих і мертвих». Дуже часто, коли ми чуємо про кінець світу, як синонім цієї події в нас пригадується слово «Апокаліпсис». І дехто думає, що це буде катастрофа, знищення всього. Але «Символ віри», який ми з вами розглядаємо, каже нам щось протилежне: кінець світу буде виявом повноти життя; суд, про який ми чуємо, буде моментом остаточного і повного вияву істини, остаточного вияву правди про Бога, правди про світ і правди про кожного з нас.

          Суд буде виявом правди

          Остаточний суд як вияв правди є дуже важливим моментом, тому що він вже почався, коли Христос прийшов у своєму воплоченні. Але остаточно вся правда, момент, коли ми пізнаємо все про всіх наступить у часі його другого і славного пришестя. Коли Христос прийде у славі, все тайне стане явним.

          Очевидно, для віруючих людей, для людей, які очікують другий і славний прихід Христа, які в нього вірують, які до нього готуються, це завершення історії не буде страшним, але буде радісним, буде славним, буде моментом визволення, моментом благословення і початком великої радості як для живих, так і для померлих.

          Але для злочинців, для грішників, для тих, які не хочуть правди в тому житті, її зневажають або нею маніпулюють, живуть у неправді, чинять зло, очевидно, вияв правди буде страшним засудом, засудом, який вже не можна буде змінити.

          Моментом страшного суду буде вияв наших діл. І те добре, що ми в житті зробили, нас оправдає і відкриє перед нами радісну вічність. Але те зло, яке ми вчинили одному з тих найменших, про яких говорить нам Христос, наші діла будуть причиною нашого засуду на цьому остаточному, повному, для декого можливо навіть страшному суді.

          І тут побачимо Христа, Який є Початком і Кінцем, Альфою і Омегою.

          Нехай для нас щоденне очікування Христа у славі буде моментом надії, моментом перемоги, моментом радості. Тому що момент його славного і другого пришестя буде відкриттям прославленого стану людини, буде початком Небесного Царства, якому не буде кінця. Ось як про це говорить св. Василій Великий: «Небесне Царство, небо – це країна живих, де немає ночі, де немає сну – образу смерті, де нема ні іжі, ні пиття – підпори нашої немочі, де немає недуги, болів, ліків, судів, торгівлі, ремесла, грошей, що є початком всякого лиха, де немає воєн – кореня ненависті. А є країна живих, що не вмерли через гріх, а живуть істинним життям у Христі Ісусі».

          † Святослав

          Читай також

        • Відбулися IV дні формування для молоді
        • Чи можна з позиції Церкви вважати тих, хто загинув за Україну, новомучениками?
        • Школа міжконфесійного діалогу «Зцілення ран війни: спільне завдання українських Церков»
          • Оціни

            How useful was this post?

            Click on a star to rate it!

            Average rating 0 / 5. Vote count: 0

            No votes so far! Be the first to rate this post.