Різдво Йоана Хрестителя (Лк 1:1-25; 57-68; 76; 80)

Інші дописи автора

        Різдво Йоана Хрестителя (Лк 1:1-25; 57-68; 76; 80)

        Коментарі Отців Церкви на святкове Євангеліє

        Євангеліє від св. Луки 1:1-25; 57-68; 76; 80

        1:1. Тому, що багато хто брався скласти оповідання про речі, які сталися між нами, 2. як то нам передали ті, що були від початку наочними свідками й слугами Слова, 3. вирішив і я, вивідавши про все докладно від початків, тобі написати за порядком, високодостойний Теофіле, 4. щоб ти знав стійкість науки, яку ти прийняв. 5. Був за часів Ірода, царя юдейського, один священик, на ім’я Захарія, з черги Авії, та його жінка з дочок Арона, на ім’я Єлисавета. 6. Вони були обидвоє справедливі перед Богом і виконували всі заповіді та накази Господні бездоганно. 7. Але були бездітні, бо Єлисавета була безплідна, і вони обидвоє були в літах похилі. 8. І ось одного разу, коли Захарія за порядком своєї черги служив перед Богом, 9. згідно зо звичаєм священичої служби, випав на нього жереб увійти в святилище Господнє і покадити. 10. А вся сила народу під час кадіння молилася знадвору. 11. Тоді з’явивсь йому ангел Господній, ставши праворуч кадильного жертовника. 12. Захарія, побачивши його, стривожився, і страх напав на нього. 13. Ангел же сказав до нього: “Не бійся, Захаріє, бо твоя молитва вислухана; жінка твоя Єлисавета породить тобі сина, і ти даси йому ім’я Йоан. 14. І буде тобі радість і веселість, і багато з його народження радітимуть; 15. бо він буде великий в очах Господніх; не питиме ні вина, ні напою п’янкого, і сповниться Духом святим вже з лона матері своєї, 16. і багато синів Ізраїля наверне до Господа, їхнього Бога. 17. І сам він ітиме перед ним з духом та силою Іллі, щоб навернути серця батьків до дітей і неслухняних до мудрости праведних, щоб приготувати Господеві народ прихильний.” 18. Захарія ж сказав до ангела: “По чому знатиму це? Я бо старий, і жінка моя на схилі свого віку.” 19. Ангел озвавсь до нього: “Я Гавриїл, що стою перед Богом, і мене послано з тобою говорити та принести тобі цю благовість. 20. І ось замовкнеш і не зможеш говорити аж до дня, коли це здійсниться, за те, що ти не повірив словам моїм, які здійсняться свого часу.” 21. Люди ж чекали Захарії і дивувались, що він так забарився у святині. 22. Коли ж він вийшов, не міг до них говорити, і вони зрозуміли, що він видіння бачив у святині. Він же давав їм знаки й зоставсь німий. 23. А як скінчилися дні його служби, він повернувся до свого дому. 24. Після тих днів зачала Єлисавета, його жінка, й таїлася п’ять місяців, кажучи: 25. “Так учинив мені Господь у ці дні, коли зглянувся, щоб зняти мою ганьбу між людьми. … 57. Тим часом настав Єлисаветі час родити, і вона вродила сина. 58. Її сусіди та родина почули, що Господь виявив їй своє велике милосердя, і радувалися з нею. 59. Восьмого дня прийшли обрізати хлоп’я і хотіли назвати його ім’ям його батька – Захарія; 60. його ж мати заговорила, кажучи: ‘Ні, він зватись буде Йоан.’ 61. Кажуть до неї: ‘Та у твоїй родині нема нікого, хто звався б таким ім’ям.’ 62. І знаками спитали його батька, як би хотів, щоб той назвався. 63. І попросивши табличку, він написав: ‘Йоан – його ім’я.’ Всі тому дивувались. 64. Тієї ж хвилини відкрились його уста і язик розв’язався, і він почав говорити та благословити Бога. 65. І страх напав на всіх їхніх сусідів; по всіх гірських околицях Юдеї про все це говорили. 66. Усі, що про те чули, берегли в своїм серці й казали між собою: ‘Що воно з того хлоп’яти буде?’ І справді рука Господня була з ним. 67. А Захарія, його батько, сповнився Святим Духом і почав пророкувати: 68. ‘Благословен Господь, Бог Ізраїля, що навідався і звільнив народ свій’ … 76. А ти, дитино, пророком Вишнього назвешся, бо ти ходитимеш перед Господом, щоб приготувати Йому дорогу … 80. Дитя ж росло й скріплялося на дусі та перебувало в пустині аж до дня свого об’явлення Ізраїлеві.”

        Коментарі Отців Церкви

        Час, люди та місце (Лк 1:5-7)

        Народжений з пророцтва, убитий за правду. Максим Туринський: Не знаю, що є важливішим для проповіді – що він [Йоан Хреститель] був чудесно народжений, чи що був убитий ще дивнішим чином – тому що він був народжений з пророцтва і вбитий за правду. Своїм народженням він оголосив про прихід Спасителя, а своєю смертю він засудив блуд Ірода (Мт 14:3-12). Цей святий і праведний чоловік, який народився в незвичайним чином в результаті обіцянки, заслужив у Бога також і відхід з цього світу шляхом незвичайної смерті – він повинен, сповідуючи Господа, відкласти у бік своє тіло, котре Господь йому подарував. Тому Йоан зробив усе по волі Божій, адже народився і помер заради здійснення Божого задуму (Максим Туринський, «Проповіді» 5.1-2).

        Священиче походження Йоана. Амвросій Медіоланський: Святе Письмо розповідає нам, що не тільки особа гідних похвали, але і їх батьки мають бути похвалені, щоб могло бути возвеличене успадкування незаплямованої чистоти в тих, кого ми хочемо похвалити. Який ще є намір у цьому уривку святого євангеліста, за винятком того, щоб св. Йоан Хреститель був прославлений своїми батьками, чудесами, служінням та пристрастю? Таким чином прославлена Анна, мати св. Самуїла (1Сам 1:2). Таким чином Ісаак отримав від батьків шляхетність та благочестя, які він передав своїм нащадкам. Захарія є не просто священиком, але священиком з черги Авії, одного з шляхетних предків Єлизавети, дружини Захарії. Написано: “Його жінка з дочок Арона”. Тож шляхетність св. Йоана передане йому не лише від його батьків, але також від їхніх предків – не возвеличене силами цього світу, але шановане через релігійне спадкоємство. Адже предтеча (провісник) Христа мусив мати таких предків, щоб було зрозуміло – він проповідує віру в Пришестя Господа свого, віру не раптово набуту, але отриману від своїх предків, передану самими законами природи (Амвросій Медіоланський, «Коментарі на Євангеліє від Луки» 1.51-16).

        Гавриїл з’являється Захарії в Храмі (Лк 1:8-17)

        І ти даси йому ім’я Йоан. Беда Преподобний: Кожного разу, коли в Писанні ім’я накладене або змінене … Богом, це вказує на велику благодать і чесноту. Це було добре, що предтечі нашого Спасителя було наказано назватися Іваном. Ім’я Іван означає “благодать Господа” або “той, на кому є благодать”. Він отримав особливу благодать між іншими святими, які були предтечами Христа. Він прийшов сповістити про раніше не знану благодать світу, про те, щоби увійти на Небеса. Природа того, хто сам був сповнений благодаті і приніс звістку про Божу благодать решті людства, виражається навіть його ім’ям, яке є проголошенням благодаті. Правдиво було пророковано, що була причина для радості у багатьох людей через його народження, тому що це через нього творець їхнього переродження був оголошений світові (Беда Преподобний, Гомілії над Писаннями 2.19).

        Велич Івана у дусі. Амвросій Медіоланський: Тут він оголосив велич, не тіла, але душі. Велич душі перед Господом є величчю чесноти, і малість душі є дитинністю чесноти. … Отже Іван стане великим — не через чесноти тіла, але через великодушність (Лк 7:28). Він не розширив межі імперії. Він не надавав перевагу військовим тріумфам та нагородам. Вірніше, що більше, він зневажав людські задоволення і хтивість тіла, проповідуючи в пустелі з великою гідністю духу. Він був дитинним у суєтності, але великим у дусі. Він не був полонений спокусами життя, як і не змінив своєї непохитності у досягненні цілі через бажання жити. … Немає сумніву, що ця обіцянка ангела справдилася. Перед своїм народженням – ще в лоні матері – Святий Іван зобразив благодать отримання Духа. І хоч раніше ні з його батьком, ні матір’ю не траплялося жодного чуда, він, здригнувшись у лоні своєї матері, проголосив прихід Господа. Коли Матір Божа прийшла до Єлизавети, остання сказала: “Ось бо, як голос твого привітання залунав у моїх вухах, дитина з радости здригнулась у моїм лоні” (Лк 1:44). Вона ще не мала духу життя (див. Рим 8:2; Од 2:11), але дух благодаті. На іншому місці ми знаходимо, що благодать освячення передує благодаті життя, де Господь каже, “Перш, ніж я уклав тебе в утробі, я знав тебе; і перш ніж ти вийшов з лона, освятив я тебе; пророком для народів я тебе призначив” (Єр 1:5). Дух цього життя є одним, а дух благодаті є іншим (Амвросій Медіоланський, Тлумачення Євангелія від Луки 1.31-33).

        Ті, кого хрестив Іван. Кипріян Карфагенський: Іван не просто оголосив про Господа перед його приходом, але показав на нього для того, щоби люди його побачили. Іван хрестив самого Христа, через якого охрещені всі інші (Кипріян Карфагенський, Суперечності Хрещення 73.25).

        Чому Іван схожий на Іллю. Беда Преподобний: Доля у руках короля та королеви — у першого у руках Ахаба та Єзавеля (1Цар 19:1-3), у другого – Ірода та Іродіади (Мт 14:3). Перший, якому було обіцяно, що він не буде убитий нечестивим, був вознесений на Небеса у вогненній колісниці (2Цар 2:11). Другий, якому пророкували, що його подолає нечестивий, знайшов Царство Небесне через своє мучеництво, яке поєднювалося із духовною боротьбою (Беда Преподобний, Гомілії над Писаннями 2.23).

        З духом та силою Іллі. Амвросій Медіоланський: Ці слова додані добре, тому що дух ніколи не буває без сили, так само як сила без духу. “З духом та силою Іллі,” каже він, можливо, тому що святий Ілля мав велику силу і благодать. Таку силу, що він навернув серця людей від невіри до віри, силу стриманості і терпеливості, і дух пророцтва. … Ілля розділив Йордан (2Цар, 2:8), Іван зробив його початком спасіння. Іван ходить з Господом по землі, Ілля з’являється з Господом у славі (Мт 17:3). Ілля – провісник першого пришестя Господа, Іван – другого. Ілля після трьох років заводнив землю дощем (1Цар 18:1,45), Іван після трьох років зросив сухий ґрунт нашого тіла струмком віри (Амвросій Медіоланський, Тлумачення Євангелія від Луки 1.36).

        Єлизавета виношує сина (Лк 1:57-58)

        Паралелі між Іваном та Ісусом. Єфрем Сирин: Стара Єлизавета народжує останнього з пророків, і Марія, молода дівчина, Господа ангелів. Дочка Аарона народжує голос вопіющого у пустині (Іс 63:9), але дочка Давида сильного Бога всесвіту. Безплідна народжує того, хто відпускає гріхи, Діва ж того, хто забирає їх (Йо 1:29). Єлизавета народжує того, хто примирив людей через покаяння, а Марія того, хто очистив землі від нечистоти. Старша запалює світильник у домі Якова, і цим світильником є сам Іван (Йо 5:35), тим часом як молодша запалює Сонце Справедливості (Мал 4:2 (3:20 LXX)) для усіх народів. Ангел промовляє до Захарії, що того, кого вб’ють оповіщатиме про того, кого розіпнуть і зненавиджений провіщатиме про того, кому завидуватимуть. Той, хто хреститиме водою провіщатиме про того, хто хреститиме вогнем і Святим Духом (Мт 3:11). Світло, яке не згасне, провіщатиме про Сонце Справедливості. Сповнений Духом провіщатиме про того, хто Дух даруватиме. Священик сурмлячи проголосить про Того, хто при звуках сурм прийде в кінці. Голос проголосить про Слово, і той, хто побачив голуба, оповіщатиме про того, на кого сходитиме цей голуб, наче блискавка перед громом. Коментарі до Діатессарона Татіана 1.31.

        Іван – предтеча Христа. Анонім: Радісно ми шануємо тебе, о блаженніший Іване, котрий об’явився на світ подібно як ангел у життю незвичний спосіб, і понад увесь людський рід . … Тобі було явлено, о пророче, таємницю єдиної Божественної сутності у трьох єдиносущих особах. Бо через голос Отця і сходження Духа ти пізнав того, хто був охрещений, щоб бути вічним Словом Божим. Дитино безплідної матері, о преподобний Іване, ти був духовним світанком, що провіщав про Сонце, яке прийшло від Діви; Ти проголошував про агнця, який з любові до людського роду забирає усі гріхи світу. Синаксис Івана Хрестителя.

        Обрізання та іменування Івана (Лк 1:59-63)

        Обрізання на 8-ий день є образом Воскресіння. Беда Преподобний: Обрізання Івана чітко символізує Господнє воскресіння, тому що ці дві ці події сталися на 8-ий день, тобто, день після Шаббату. І так як обрізання було призначене, щоби звільнити людей від кари вічної смерті, так само у Воскресінні проявилося цілком нове безсмертне життя у нашому Творцю, що показало, що у нас є надія. Гомілії над Писаннями 2.20.

        Ім’я Іван означає “Милість Божа”. Беда Преподобний: Іван означає “милість Божа” або “той, на кому благодать.” Це ім’я виражає усю міру благодаті Писання, яке він проповідував, а особливо, Господа, через якого ця благодать була дарована світові. … Заява Захарії, та його згода на те, щоби дати своєму синові ім’я Іван, що відкрили його уста і дали можливість говорити та благословляти Бога, без сумніву, є доказом, що коли апостоли йшли проповідувати милість Нового Заповіту, велике число священиків також упокорилося вірі. Гомілії над Писаннями 2.20.

        Народження Івана передвіщає пришестя Христа. Анонім: О предтечо Христа! … Хрестителю, натхненний Богом! Славимо Христа, котрий схилив голову перед тобою у Йордані і освятив природу смертного роду людського. … О мудрий Іване предтечо, ти дивився з берега річки на славу Божого Слова, так само як на Сина, котрий стояв у воді; і ти побачив Дух, який сходив у вигляді голуба, очищуючи і просвітлюючи всі кінці землі. Тобі відкрилася таємниця Пресвятої Трійці; і тобі ми співаємо, святкуючи твоє божественне торжество. О Хрестителю та предтечо, зміцнений божественною благодаттю Христа, ти показав нам агнця, який бере на себе усі гріхи (Йо 1:29, 35-36), і у втісі, яку ти мав того дня, ти привів двох учнів до Нього (Йо 1:35-42). Моли Його, щоби зійшли на наші душі мир і велика благодать. Синаксис Івана Хрестителя.

        Захарія втрачає голос (Лк 1:64-66)

        Іван повернув своєму батькові голос. Максим Туринський: Коли народився його син Іван, серед сусідів була єдина думка щодо того, яким ім’ям назвати дитину. [Захарії] дали таблички, на яких він міг би написати ім’я, яке сам обрав для свого сина, і таким чином він би міг виразити те, що було у нього на думці, але чого він не міг проказати вголос. І тоді, у чудесний спосіб, коли він узяв таблички, щоби почати писати, його мова була ослаблена і написане слово поступилося сказаному вголос. І він уже не написав, але проказав “Іван”. Гляньте, отже, на чесноту святого Хрестителя: він повернув своєму батькові голос, він відновив здатність говорити у священика. Гляньте на його чесноту: Іван розв’язав уста, які зв’язав ангел. Те, що замкнув Гавриїл, розімкнуло маленьке дитя. … Коли народжується Іван, батько раптом стає пророк або священиком, мова набуває використання, любов приносить плід, церковна служба отримує священика. Проповідь 6.1.

        Йоан готує шлях Господу (Лк 1:76-77)

        Захарія навчає Йоана як немовля. Ориген: Отож Йоан почув Ісуса, бувши ще в утробі своєї матері, і він здригнувся і зрадів, коли почув його. Чому ви не можете повірити, що Йоан міг зрощуміти пророцтво свого батька ще при своєму народженні, коли Захарія промовив до нього: “Ти ж, дитино, станеш пророком Всевишнього, бо будеш ходити перед Господом, щоб дорогу Йому приготувати.” Отже, я припускаю, Захарія завчасу говорив до дитятка, тому що знав, що згодом Йоан буде жити у пустелі, і сам Захарія більше не зможе тішитися присутністю Йоана. “І хлопча перебувало в пустинях до дня свого з’явлення перед Ізраїлем.” Мойсей також жив у пустелі. Коли йому виповнилося 40 років, він вирушив з Єгипту і пас стада Йофора ще 40 років (Вих 2:15, Дії 7:23,30). Але Йоан пішов у пустелю невдовзі після того, як народився. Гомілії над Євангелієм від Луки 10.6-7.

        Пророк Всевишнього приходить від Бога. Кирило Александрійський: Знаючи, що Христос є Всевишнім. … Що можуть сказати ті, хто нехтує його божественністю? І чому вони не зрозуміють того, що сказав Захарія “Ти ж, дитино, станеш пророком Всевишнього”, маючи на увазі “пророком Божим”, до якого належать усі інші пророки. Коментарі до Луки.

        Прихід миру для тих, хто в Темряві (Лк 1:78-79)

        Йоан є світильником, який передвіщає Христа. Кирило Александрійський: Для тих, хто дотримувався закону і мешкав у Юдеї, Йоан Хреститель був світильником, який передвіщав Христа. Бог також говорив про нього у подібний спосіб: “Я там вирощу рога Давидового, для Свого помазанця вготую світильника” (Пс 132:17 (131:17 LXX)). І закон також типізує його як світильник. У першому табернакулі було обов’язковим, щоби світильник завжди був запаленим. Але євреї, після того як на короткий час послухалися його, прийнявши його хрещення і захоплюючись його способом життя, невдовзі позбавили його життя, зробивши все для того, щоби знищити світильник, який горів одвічним вогнем. Тому Спаситель також говорив про нього “Він світильником був, що горів і світив, та ви тільки хвилю хотіли потішитись світлом його” (Йо 5:35). Коментарі до Луки.

        Йоан міцнішав у Дусі (Лк 1:80)

        Як Йоан міцнішав у Дусі. Ориген: Йоан, ще будучи малим хлопцем, зростав та міцнішав. Проте це неймовірно важко і є дуже рідкісним між смертними, щоби мала дитина зростала у дусі. “Хлоп’я ж; росло й міцніло, сповнюючися мудрістю.” Одна річ “зростати,” інша “міцнішати.” Людська природа є слабкою. Вона потребує божественної допомоги, щоби стати сильнішою. Ми читаємо, “Плоть слабка.” Які сили можуть її зробити сильнішою? Звісно ж, Дух, “бадьорий бо дух, але немічне тіло.” Той, хто хоче зміцніти, мусить сильнішати тільки у дусі. Багато міцнішає у плоті, їхні тіла стають могутнішими, але Божий “спорсмен” повинен міцнішати духом. Зміцнівши таким чином, він подолає плотську мудрість. Духовна активність підпорядкує тіло волі душі. Ми не повинні думати, що якщо Писання каже, “він ріс і місцнішав у дусі,” це стосується лише історії Йоана і не ніяк не стосується нас. Насправді це написано для наслідування нами. Ми повинні розуміти “ріст” у цьому сенсі, як розтлумачено вище, і помножуватися духовно. Гомілії над Євангелієм від Луки 11.3.

        Переклад з англійської – Мар’яна Довганика та Максима Гонтара за виданням Ancient Christian Commentary on Scripture: New Testament III, Luke 3rd ed. Edition (2003)

        Ілюстрація: Jan van Eyck – The Ghent Altarpiece – St John the Baptist

        Приєднуйтесь до нас у Телеграм та Вайбер і отримуйте раз на тиждень дайджест найпопулярніших дописів!

        Інші дописи автора

          Оціни

          [rating-system-posts]

             

            Про автора

            Максим Гонтар
            Волонтер Патріаршої Комісії у справах Молоді УГКЦ (Календар ДивенСвіт, Спільноти УГКЦ). Програміст, захоплюється графічним дизайном та перекладом з англійської. З 2011 бере участь у щотижневих зустрічах біблійного кола та займається перекладом біблійних коментарів. Учасник Літньої Біблійної Школи УКУ в 2018 та 2019 роках.