Що значить «чисті серцем»?
Чисте серце тихе, смиренне, нелукаве, просте, довірливе, небрехливе, непідозріле, незлобливе, добре, безкорисне, незаздрісне, непрелюбодійне.
Не можна плутати поняття «чистосердечно» та «чистота серця».
Чистосердечність — це щедрість, за якою людина щиро каже про те, що в неї на душі, а коли щось добре робить, то не на показ, а з доброго наміру. Але це лише нижчий ступінь чистоти серця.
Повної ж чистоти серця людина досягає постійним зусиллям над собою у виконанні Божих заповідей та щирою молитвою. Постійними думками про Бога та про все божественне вона проганяє з серця свого все гріховне — і думки, і бажання, і тілесні пристрасті, бо все те від божественного гине, як темрява від світла. А головне — це постійне покаяння й причастя пречистих тайн.
Тоді серце людини правдиво стає «храмом Духа Святого» (1 Кор. 6, 19), бо в ньому оселяється Бог, як сказано через пророка: «Вселюся в них і буду ходити в них» (2 Кор. 6, 16).
Так і Христос каже: «Хто любить Мене і додержується слів Моїх, того й Отець Мій полюбить, і Ми прийдемо до нього, й оселю закладемо в нього (в серці створимо — прим. О. К.)» (Ів. 14, 23).
«Ось Я стою коло дверей (серця — прим. О. К.) і стукаю. Хто почує голос Мій і відчинить двері, Я ввійду до нього і буду вечеряти з ним, а він зі Мною (буду в серці його — прим. О. К.)» (Об. З, 20).
Тоді серце такої людини наповниться тихою святою радістю і безмежною любов’ю до Бога і всього Божого. Молитва стає для неї мовби диханням, вона повторює ім’я Бога безперестанно, як каже пророк Давид: «Які солодкі слова Твої в устах моїх! Вони солодші за мед на язиці моїм» (Пс. 118, 103).
Не складно зрозуміти, що буде виливати з себе таке серце. За свідченням праведних, тоді для людини молитва стає великою радістю, бо вона немовби поринає в Богові та ніби сама стає часткою божественного. Серце наповнює якийсь невимовно радісний світ, лагідність і любов до всіх. Хочеться всіх обійняти та кожному зробити щось добре, поділитися тією святою небесною солодкістю. Які то величні прекрасні переживання.
Виникає запитання, чи є серед землян чисті серцем? У Новому Завіті в царстві благодаті, звичайно, є чисті серцем люди, відомі Господу, як сказано: «Господь знає тих, хто Його» (2 Тим. 2, 19), які інколи з’являються людям, які — святі угодники Божі, ще за життя прославлені Богом дарами прозорливості й чудес, і всі незлобливі та смиренні серцем. Якщо Господь ублажає чистих серцем, то, без сумніву, такі дійсно є; але людей з чистим серцем є дуже і дуже мало, як рідко трапляється у природі чисте золото або коштовні камені. Мало їх тепер, а ще менше їх було в Старому Завіті, коли ізраїльтяни жили під законом, а не під благодаттю, і коли більшість з них була ідолопоклонниками. Усі люди зачинаються і народжуються в беззаконнях; тільки благодать Божа знімає ці беззаконня і робить деяких достойних обранцями своїми, очищуючії їхні серця і душі. «Ось доторкнусь Я до твоїх уст, і відійде беззаконня твоє, і гріх твій буде викуплений» (Іс. б, 7), — сказав вогненний серафим до Ісаїї, вибраного в пророки, і доторкнувся розпаленим вугіллям до вуст його, — і відійшло через цей доторк беззаконня і гріх чоловіка Божого. «Хто чистого може вивести з нечистого? – крикнув Йов багатостраждальний і продовжував: — Ані один!» (Йов. 14, 4).
Звідки ця визначальна гріховна нечистота в людях, якщо вони створені за образом і подобою Божою, а Бог пречистий і пресвятий? Від диявола, якого часто в Писанні називають духом нечистим, а в церковних молитвах, особливо при заклинанні злого духа, — духом чужим, скверним та огидним. Він-то, цей нечистий дух, став після свого відходу від Господа скверним умістилищем усякої нечистоти гріха, осквернив спочатку своїм нечистим духом серця перших людей і глибоко заразив нечистотою гріха всю істоту їхню, душу й тіло, передає цю нечистоту, як порчу, у спадщину всьому їхньому потомству, аж до нас, і буде оскверняти, особливо необережних і невіруючих, до кінця віку, як сказав святий ангел святому апостолу Іоанну: «Час-бо близький! Неправдивий — нехай чинить неправду ще, і поганий — нехай ще споганюється. А праведний — нехай ще чинить правду, а святий — нехай ще освячується! Ото незабаром приходжу і зі Мною заплата Моя, щоб кожному віддати згідно з ділами його» (Об. 22, 10-12).
Чисті серцем Бога побачать
Чисті серцем Бога побачать не очима тіла, очима просвіченого серця. «Я бачу Господа перед собою завжди, — каже пророк Давид, – бо Він праворуч мене» (Пс. 16, 8).
Чисте від гріховності серце також здатне бачити (відчувати) Бога, як чисте око спостерігає й бачить світло.
Серце — це духовне око, яким ми споглядаємо невидиме для наших чутливих очей і неосяжне для розуму. Наскільки серце чисте, настільки воно здатне до духовного споглядання. Так, якщо ми маємо очі, які бачать різні предмети на землі, та маємо вуха, які розрізняють звуки; так само є вуха серця та очі душі, щоб бачити Бога. Але, споглядаючи чистим серцем Бога, тепер вони сподобляться побачити Його, як Він є в житті вічному. Святий апостол Іоани Богослов пише так: «Улюблені! Ми тепер діти Божі; але ще не відкрилося, що ми будемо, знаймо тільки, що коли відкриється, будемо подібні до Нього, тому що побачимо Його, як Він є. І кожний, хто має надію на Нього, очищує себе через те, що Він чистий» (1 Ів. З, 2-3).
Отже, нагорода така, якої ми тепер собі уявити не можемо, і блаженство вище нашого розуміння.
Розповіді про святих, які зберігали своє серце в чистоті
1. Найвищий і недосяжний для людини зразок чистоти серця показує Боголюдина Ісус Христос. Апостол Петро говорить про Нього, що «Він не вчинив гріха, і не знайшлось в устах Його підступу» (1 Петр. 2, 22). Ісус Христос — єдиний приклад на землі досконалої чистоти серця. Приклад цей повністю недосяжний ні для кого. Навіть святі подвижники й угодники Божі не досягли досконалої чистоти серця.
2. Між усіма людьми на землі одна пренепорочна і пречиста Матір Божа більше всіх наблизилась до істинної досконалої чистоти серця. Вона — найбільша покровителька дів і незайманих, помічниця душ чистих.
3. Іоанн Хреститель, дивний пустельник і проповідник покаяння, строгий цнотливець, великий борець і мученик за правду, є зразком чистоти серця.
4. Усі святі подвижники благочестя прагнули досягти чистоти серця і по мірі сил своїх і можливостей досягали її. Так, про преподобного Силуана розповідали, що він ніколи не допускав у серці своєму помислів, які б прогнівили Бога.
5. Розповідають також про преподобного Ісидора, який протягом 40 років своїх подвигів, відчуваючи гріховні помисли, ніколи не віддавався ні різним побажанням, ані гніву.
6. Преподобний Ісаак Сирін наводить нам приклад чистоти серця преподобного Снсоя, який відмовився від мирських бажань і помислів і став як доросле дитя. Преподобний Сисой навіть запитував учня свого: «Я чи не я?» Але, будучи для світу немовлям, для Бога він був досконалий душею.
Як рідко і як важко досягають сердечної чистоти святі подвижники свідчать слова преподобного Пімена, який сказав: «Багато з отців наших були сильні в подвигах; але сильніших за чистотою помислів — один або два».
7. Свята мучениця Іустина також може бути прикладом чистоти серця. В Антіохії був ворожбит Кипріон. Один юнак попросив його, щоб він приворожив йому Іустину, прекрасну християнку, яку він хотів взяти собі за дружину, а вона й дивитись на нього не бажала. Кипріон посилав до неї декілька разів дияволів, які були в нього на службі, щоб вони якось розворушили у ній любов до юнака, але вони підходили до її житла, а в середину не змогли пройти, і, повертаючись, розповідали, що звідти, зсередини, їх відбиває світлом, вони навіть подивитись на неї не змогли.
Це найкращий приклад того, якою світлою буває душа, коли вона християнська, чиста в совісті своїй і Господу вірна. При чистій совісті страх Божий наповнює душу і зберігає її недоторканою. Тоді Господь, який всюди є, все виконує, відвідує душу ту, і вона вся стає світлою і сяє, як зірка.
Засоби для досягнення чистоти серця
У нас є вірні засоби, за допомогою яких можна очистити себе і своє серце від усякої гріховної погані. Які ж це засоби?
1. Це благоговійне прикликання імені Господа Ісуса Хрис-та. «Іменем Моїм демонів будуть виганяти» (Мр. 16, 17), — сказав Сам Спаситель. Іменем Ісуса Христа виганяються з серця мисленні демони, гріховні помисли, злі наміри. Тому й свята церква примушує нас безперестанно звертатись до Спасителя: «Ісусе, очисти наш розум від помислів суєтних; Ісусе, збережи наше серце від похоті лукавої».
Багато спостережень свідчать, що коли ми часто звертаємось із вірою та благоговінням до імені Ісуса Христа в так званій «молитві Ісусовій», можна не тільки вигнати з серця християнина всі нечисті помисли, а й наповнити його високим блаженством, небесною радістю і миром. Розповідають про одного восьмирічного хлопчика, якого батьки примушували часто повторювати молитву Ісусову: «Господи Ісусе Христе, Сине Божий, помилуй мене, грішного!» Спочатку йому не хотілось молитися, але з часом він звик до того, що завжди і скрізь, без примусу, потрібно молитися. Коли його запитували, чому це йому так полюбилася молитва, то він відповідав: «Коли я молюсь, то мені стає дуже добре!» Коли його питали: «Як це, дуже добре?», то він відповідав: «Не знаю, як сказати, весело мені дуже…»
«Весело й добре» — більше нічого не міг сказати блаженний отрок про ту благодатну втіху, яку відчула його чиста дитяча душа! Але на його місці кращого нічого не сказав би й наймудріший старець. Весело, добре; те ж саме говорили апостоли на горі Фавор: «Господи, добре бути нам тут» (Мф. 17, 4).
2. Другий засіб для очищення серця — щира молитва. «Серцем скорботним і смиренним Бог не погордує» (Пс. 50, 19), — говорить один, який очищував своє серце. Свята молитва зігріває серце, збуджує благоговійне розчулення і притягує благодать, яка очищує і освячує серце. Так і свята церква навчає нас очищувати серце теплою та щирою молитвою.
Якщо в наше серце починають входити гріховні помисли, то до молитви нас закликають святі отці, наші наставники в благочесті. Преподобного Мойсея один брат запитав: «Що робити чоловікові, коли нападає на нього спокуса або ворожий помисел?» Старець відповів йому: «Тоді чоловік повинен із слізьми благати Господа про допомогу; і він скоро заспокоїться, якщо буде просити розумно, як Писання говорить: “Господь — мій помічник, і я не боюся, що зробить мені чоловік”» (Пс. 117, 6).
І преподобний Пімен Великий дає відповідну пораду про те, як боротися із спокусливими помислами, які впливають на чистоту серця. «Це потрібно до того, — каже він, — так, якби в чоловіка у лівій руці був вогонь; він бере з чаші воду і гасить вогонь. Вогонь — це спокуса ворога, а вода — щира молитва перед Богом».
3. Постійне спостереження за серцем і стримування його від злих жадоб і пристрастей. «Сину, — навчає божественна премудрість, — серце своє стережи» (Пр. 4, 23), тобто дивись, щоб серце твоє було подалі від гріха і зберігалось у невинності й чистоті таким, яким воно вийшло з купелі хрещення.
Ось декілька порад подвижників, досвідчених у зберіганні серця від будь-якої погані: «Коли горщик підігрівається вогнем знизу, — говорить преподобний Пімен, — то ні муха, ні інша комаха не може доторкнутись до нього. Те ж саме буває з людиною: якщо вона перебуває в духовних ділах, ворог не може уразити її».
Від неуважності до зберігання чистоти серця, головним чином, і походить моральне падіння людини. Один із подвижників — преподобний Орисій — так зображує погибельні наслідки неуважності: «Я думаю, що якщо чоловік не буде зберігати чистоти свого серця, то все, що б він не почув, буде осідати в його серці, і тоді ворог завжди знайде в ньому собі місце, а пізніше знищить його. Коли підготують і запалять лампадку, то якщо не будуть в неї підливати масло, то мало-помалу світло почне згасати і, нарешті, зовсім згасне. Буває й таке, що миша ходить біля неї і хоче з’їсти світильник, але поки він не погасне, вона цього зробити не зможе; якщо побачить, що лампадка погасла та охолола, то тоді бажаючий з’їсти світильник може повалити лампадку. Якщо лампадка глиняна, то вона розіб’ється, а якщо мідна, то господар її поставить знову. Те ж саме буває з недбайливою душею: мало-помалу відходитиме від неї Дух Святий, доки вона не втратить своєї теплоти, і тоді ворог поступово знищує схильність душі до добра, а саме тіло опоганюється злом. Узагалі, якщо чоловік не зовсім охолов у любові до Бога і дійшов до недбайливості лише за своєю духовною слабкістю, то милосердний Бог, посилаючи в душу його страх Свій і нагадування про муки, збуджує в ньому силу духу аж доти, доки Сам не вселиться в нього».
4. Труд тілесний ослабляє напад на душу нечистих помислів і сприяє збереженню серця в чистоті. Одного разу запитали преподобного Агафона, що важливіше — тілесний труд чи збереження серця? На це старець відповів: «Людина подібна до дерева; труд тілесний — листя, а збереження серця — плід. Але так, як по Писанню, «кожне те дерево, що доброго плоду не родить, буде зрубане та й у вогонь буде вкинуте» (Мф. З, 10), то очевидно, що ми повинні більше турбуватись про плід, тобто про збереження серця. Взагалі для нас важливе і листяне вбрання, тобто труд тілесний».
5. Піст є одним із вірних засобів досягнення чистоти серця. «Піст приборкує наші пристрасті, гнуздає погані звички, пильністю серце пом’якшується, чистота думок зберігається, погані думки проганяються», — каже святий Іоанн Листвичник.
6. Бути на самоті — один із засобів для очищення серця. Чистоті серця багато допомагає усамітнення. Позбувшись різних спокус і всяких розваг, воно дає повну можливість увійти в себе, спостерігати за всіма внутрішніми рухами своєї душі, відчувати її слабкі місця, ясно бачити свої гріхи і небезпеку з боку духовних ворогів.
Коли одного пустинника запитали, яку він користь отримав від усамітнення, то він трохи помовчав, налив води у посудину і відповів: «Подивіться у воду». Вода була каламутна. Через декілька хвилин знову говорить: «Подивіться, якою світлою стала вода». Ті подивились і, як у дзеркалі, побачили свої обличчя. Тоді він сказав їм: «Точно те ж буває з нами, коли хто знаходиться серед людей. Від людського шуму і суєтності він не бачить своїх гріхів, а коли побачить себе, свої гріхи, може очиститись, а по чистоті зробити душу ангелоподібною».