В рамках плану читання Біблії на Різдвяний піст
Тип: Пророцтво про прихід Ісуса Христа
Тема: Еммануїл
Слово Боже (Книга Пророка Ісаї 7:10-16)
10. І заговорив Господь знову до Ахаза, кажучи: 11. «Проси собі знаку в Господа, Бога твого, або глибоко з-під землі, або вгорі високо!» 12. Ахаз же відказав: «Не проситиму і не буду спокушати Господа.» 13. Тоді він сказав: «Слухайте ж, доме Давида: мало з вас докучати людям, що докучаєте ще й Богові моєму? 14. Оце ж сам Господь дасть вам знак: Ось дівиця зачала, і породить сина і дасть йому ім’я Еммануїл. 15. Молоком і медом буде він живитись, аж поки не навчиться цуратися зла й вибирати добро. 16. Бо перш, ніж те хлоп’я навчиться цуратися зла й вибирати добро, земля обох царів, якої ти боїшся, буде спустошена.
Коментарі
Коментар Отців Церкви
Іс 7:14 Оце ж сам Господь дасть вам знак: Ось дівиця зачала, і породить Сина і дасть Йому ім’я Еммануїл
Невже ви матимете сумнів або відмовитеся повірити у народження від Діви, тоді як повинні були б разом із волхвами повірити, що так потрібно було народитися Богочоловікові? Адже слід вам знати, що і це було передбачене через пророка, який говорить: Ось дівиця зачала, і породить сина і дасть йому ім’я Еммануїл, що перекладається з нами Бог. Тому не слід вам сумніватися в тому, що Діва народжує, якщо бажаєте ви вірити в те, що народжується Бог, який залишив управління світом і прийшов до людей в тілі, даруючий Матері плідність, але не позбавляючий її дівочої чистоти. (Аврелій Августин, Про віру в речі невидимі 3.5).
Ім’я Спасителя, З нами Бог, сповіщене нам пророком, позначає і ту, і іншу природу Його єдиної особи. Хто перед віками був народжений від Отця, є Сам Бог, в повноті часів, став людиною в утробі Матері та удостоїв сприйняти в єдність Своєї іпостасі крихкість нашої природи, коли Слово стало тілом, і перебувало в нас (Йо 1:14), то очевидно, дивно, що Він почав бути тим, чим є ми, і не перестав бути Тим, Ким Він був до цього, так сприйнявши нашу природу, що не втратив те, Чим був раніше. (Беда Преподобний, Проповіді на Євангеліє 1.5).
Якби це була не діва, то не було б і знамення. Знамення повинно відділятися від загального порядку речей, перевершувати звичайний порядок природи, бути дивним та незвичайним, так щоб кожен, хто бачить та чує, помічав це. Тому воно називається знаменням, що містить в собі щось знаменне, а знаменним воно не було б, якби не виділялося від загального порядку речей. Так і тут – якби йшлося про жінку, що народжує за законом природи, то для чого пророк назвав би знаменням те, що буває щодня? (Іван Золотоустий, Проповіді на пророка Ісаю 7.5).
Нехай тепер Ісайя висловлює таємницю нашої надії та віри: Ось дівиця зачала, і породить сина і дасть йому ім’я Еммануїл. Знаю, що євреї зазвичай заперечують тим, що по-єврейськи слово ‘almä означає не незайману, а молоду жінку. І дійсно, незаймана називається власне tatûlâ, але молода дівчина або дівчина називається не ‘almä, a na’ärä. Отже, що ж означає ‘almä? Приховану діву, тобто не тільки діву, але діву по встановленню, бо не всяка діва прихована і віддалена від випадкової зустрічі з людьми*. (Єронім Стридонський, Проти Іовініана 132).
*У Єроніма аргумент полягає в точному тлумаченні єврейського слова ‘almä. Він відстоює, що тут це слово було використане в сенсі дівчини, прихованої від чоловіка.
Переклад з англійської: Максим Гонтар за виданням ACCS: OT X, Isaiah 1–39 (2004)
Приєднуйтесь до нас у Телеграм та Вайбер і отримуйте раз на тиждень дайджест найпопулярніших дописів!