Хрещення – початок християнського життя, нове народження з води і Духа

Читай також

  • Чи можна з позиції Церкви вважати тих, хто загинув за Україну, новомучениками?
  • Школа міжконфесійного діалогу «Зцілення ран війни: спільне завдання українських Церков»
  • У пошуках крихти надії
        • Хрещення – початок християнського життя, нове народження з води і Духа

          У 47-му випуску відеопроєкту «Блаженніший Святослав: #доступно про важливе» Глави УГКЦ продовжив роздуми про сутністю Таїнств Христової Церкви. І, зокрема, пояснив значення найпершого з них – Таїнства Хрещення. Пропонуємо текстову версію і відеозапис цієї катехизи.

          Слава Ісусу Христу, дорогі брати і сестри!

          Продовжуємо нашу містагогійну дорогу – дорогу впровадження і заглиблення у Таїнства Христової Церкви через усвідомлення і слухання змісту їх духовного значення у нашому житті.

          Таїнства – дорога до повноти богоспілкування

          Сьогодні запрошую ще раз заглибитися у ті Таїнства Христової Церкви, які ми називаємо Таїнствами християнського втаємничення. 

          Минулого разу ми говорили, що коли кажемо «містеріон» або ж «таїнство», не йдеться про якийсь секрет чи щось таємне. Навпаки, йдеться про можливість стати причасником Божого вічного життя вже сьогодні у тілі Христової Церкви. І ось Таїнства втаємничення – це не тавтологія, не повторення одного і того ж слова і поняття. Це – важливий елемент початку християнського життя.

          Таїнства християнського втаємничення – це дорога впровадження у повноту богоспілкування, у повноту життя людини в Бозі, а Бога – в людині. Це та повнота, якою є Тіло Христове – Його Свята Церква.

          Таїнство Хрещення – нове народження з води і Духа

          Першим Таїнством християнського втаємничення є святе Таїнство Хрещення. Ми з вами про нього вже багато знаємо. Пригадуєте, коли ми роздумували над членами «Символу віри», ми говорили, що існує окремий, дуже важливий член «Символу віри» апостольського передання, який каже: «Ісповідую одне хрещення на відпущення гріхів»? Ми вже тоді стверджували, що діло спасіння, про яке говорив Отець через Сина і діяння Святого Духа, має на меті передати Себе людині. Бог чинить діло спасіння людини.

          Таїнство Хрещення, як ми згадували, – це таїнство нового народження, народження з води і Духа. Ми тоді чули слова Ісуса Христа, який говорив до Никодима: «Хто не народиться з води і Духа, не може увійти у Царство Небесне».

          Таїнство Хрещення – це початок християнського життя. Це, з одного боку, підсумок попереднього шляху, коли людина, чуючи проповідь святого Божественного Євангелія, увірувала у Боже Слово. А віра, справжня віра, завжди веде до Хрещення.

          Хрещення – прийняття Божественного усиновлення

          Святе Хрещення – це момент, коли людина, народжуючись з води і Духа, приймає Божественне усиновлення. Ми стаємо синами і доньками Божими. Ми отримуємо як дар те синівство, яке одвічно у собі має, відповідно до Божественної природи, Божий Син. У Тайні святого Хрещення ми починаємо жити вічним життям уже тут, на землі.

          Ми згадували тоді, коли роздумували над «Символом віри», що існує тільки одне хрещення. Адже можна тільки один раз народитися, життя є тільки одне. Апостол Павло навчає: «Є один Бог, одна віра, одне Хрещення».

          Це Хрещення дає можливість людині мати прощення від гріхів – «Ісповідую одне хрещення на відпущення гріхів». Святе Хрещення дає можливість людині почати жити християнським життям.

          Хто може охрестити?

          До всього, що ми до цього часу говорили про Таїнство Хрещення, хочу лише пригадати, що Таїнство Хрещення здійснюється священнослужителем, який народжує у вірі нових членів Христової Церкви. Тому ми наших священиків називаємо отцями, які є іконою того Небесного Бога-Отця, який народжує своїх дітей у лоні Христової Церкви.

          Але так само, в особливій потребі, в небезпеці смерті, Таїнство Хрещення можуть уділяти і миряни. Для цього треба взяти чисту джерельну, бажано освячену, воду, занурити у неї охрещуваного або полити йому голову і промовити слова: «Хрещається слуга Божий (називаємо по імені) в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа». Так ми здійснюємо те саме, що Христос доручив здійснювати апостолам, – хрестити в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа.

          Про хресних батьків і їхню місію християнського виховання

          Ми сьогодні, здебільшого, уділяємо Таїнство Хрещення маленьким дітям. Ми усі з вами, здебільшого, були охрещені у дитячому віці і тому, можливо, не пам’ятаємо цієї події у своєму житті. Але для того, щоб можна було когось охрестити, цей новий член Церкви потребує мати хресного батька і хресну матір. Тобто Церква хрестить дітей у вірі хресних батьків.

          Святий Августин пояснює так: ця маленька дитина згрішила в Адамі – в іншій особі, але, так само, ця маленька дитина вимовляє слова віри Христової, в яку увірувала через віру своїх хресних батьків, – увірувала через іншого. Тому хресні батьки мають таку велику місію перед своїм хрещеником. Хресні батьки повинні забезпечити усі необхідні умови його християнського виховання.

          Хресні батьки, в імені свого похресника чи похресниці, під час обряду хрещення вимовляють «Символ віри». В його імені вони відрікаються сатани і відкидають від себе всі діла його. І, так само, в його імені вони обіцяють служити Христові і з’єднуються з Христом.

          Місія християнського виховання якраз і полягає в тому, щоб ті обіцянки, які хресні батьки вимовили в імені свого похресника чи похресниці в момент уділення Тайни Хрещення, потім стали його особистою життєвою позицією, стали його особистими словами, змістом і сенсом його особистого вибору і християнського життя.

          Хрещення як запорука Божої любові і прощення

          Таїнство Хрещення – перший і найважливіший крок, через який людина стає членом Христової Церкви. Якщо хтось сьогодні хоче запитати: що означає бути християнином, то, перш за все, – бути охрещеним. Той, хто охрещений, отримує на своїй душі вічний незатертий знак християнина, отримує благодать, яку він не може втратити навіть через свої гріхи. Бо там, у глибині душі, є те Божественне усиновлення, яке Отець через Сина у Дусі Святому посилає цій людині, і у якому вона завжди буде перебувати. Це як запорука, як покликання, як обіцянка того, що Божа сила, Боже прощення, Божа благодать і Божа любов сильніша за будь-яку людську неміч, грішність чи невірність.

          Жити Тайною Хрещення – це зміст християнського життя. Жити Тайною Хрещення означає бути живим діяльним членом Христової Церкви. Неможливо бути християнином і не бути членом спільноти. Християнин, який охрестився, назавжди вживлений в Тіло Христове, яким є спільнота Христових учнів. Коли молиться християнин, у ньому і з ним молиться сам Господь Бог наш Ісус Христос, який посилає у його серце Пресвятого Духа.

          Наступного разу ми продовжимо нашу містагогійну дорогу Таїнствами християнського втаємничення. Запрошую до продовження цієї мандрівки!

          Слава Ісусу Христу!

          † Святослав

          Читай також

        • Чи можна з позиції Церкви вважати тих, хто загинув за Україну, новомучениками?
        • Школа міжконфесійного діалогу «Зцілення ран війни: спільне завдання українських Церков»
        • У пошуках крихти надії
          • Оціни

            How useful was this post?

            Click on a star to rate it!

            Average rating 0 / 5. Vote count: 0

            No votes so far! Be the first to rate this post.